Presentem l’informe sobre fiscalitat verda al Vallès Occidental

El passat 26 de febrer vam fer una conferència sobre fiscalitat verda en l’àmbit municipal, on van assistir representants dels ajuntaments del Vallès Occidental i dels principals actors econòmics del territori.

Aquí us deixem el video de la presentació de l’informe que vam dur a terme per si és del vostre interès:

L’estudi sobre fiscalitat verda, que hem dut a terme juntament amb el Consell Comarcal del Vallès Occidental, s’emmarca dins del Pacte per a la Reindustrialització i el Pla de Reactivació Socioeconòmica de la comarca.

L’informe elaborat conclou que cal millorar en la difusió, coneixement i procés de sol·licitud i atorgament de les bonificacions, per tal que l’incentiu de les empreses sigui major que els costos administratius o burocràtics de gestionar-les. La millora i impuls de la fiscalitat verda és també una línia de treball del Pla de Qualitat de l’Aire del Vallès Occidental.

A Fika Economistes i Advocats estem molt contents d’haver poguts col·laborar en aquest projecte que intenta millorar la competitivitat econòmica de la nostra comarca, alhora que busca alinear les estratègies de creixement econòmic amb models ambientalment sostenibles.

Arnau Bonada

Arnau Bonada gestor Sabadell amb experiència

Nous ajuts a la solvència empresarial RDL 5/2021

Aquest dissabte 13 de març de 2021, un any després de l’inici oficial de la pandèmia a Espanya, l’Estat ha anunciat noves línies d’ajuts per a evitar majors tancaments d’empreses.

Cal destacar, abans d’entrar en detalls, que aquests ajuts encara no estan disponibles. A més, el seu disseny és complex, ja que són ajuts estatals però canalitzats a través de les Comunitats Autònomes. Per tant, cal establir convenis de col·laboració enter cada comunitat i l’Estat, fet que fa preveure que tardin a implementar-se.

Seguidament, us n’expliquem tots els detalls:

Qui té dret als ajuts?

Poden accedir als ajuts aquelles empreses o autònoms amb un descens en el seu volum d’operacions l’any 2020 de més d’un 30% respecte el 2019 i que formin part de determinades activitats.

Respecte els autònoms que estan en estimació objectiva, al no poder acreditar el volum de negocis, tindran dret als ajuts tots aquells que estiguin en les activitats establertes.

MOLT IMPORTANT: Queden exclosos dels ajuts aquelles pimes i autònoms que l’any 2019 tinguessin pèrdues declarades en l’IRPF o l’Impost sobre Societats.

Quines són les quantitats dels ajuts?

Es fixen les quantitats màximes que es poden rebre per a cada línia d’ajudes. Són les següents:

Continue reading “Nous ajuts a la solvència empresarial RDL 5/2021”

Els nous ajuts de la Generalitat per a pimes i autònoms

En aquest article us expliquem els dos nous ajuts que la Generalitat de Catalunya ha tret per a autònoms i pimes. Es tracta d’ajuts bastant interessants i estaran disponibles a partir de la setmana que ve.

Ajuts extraordinaris per empreses amb treballadors a càrrec en situació de ERTO

Beneficiaris:

Les empreses amb seu social a Catalunya i amb treballadors en situació d’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) actiu, a data de 31 de gener de 2021.

Les empreses beneficiades han de tenir menys de 50 treballadors i un volum de negoci anual no superi els 10 milions d’euros.

Quantitat de l’ajut:

Ajut de 2.000 euros per treballador en situació d’ERTO actiu, a data 31 de gener de 2021, amb un màxim de 30.000 euros per beneficiari.

Requisits:

Mantenir el mateix número de treballadors a 31 de desembre de 2021, respecte el 31 de desembre de 2020.

En cas d’incompliment per part del beneficiari, es revocarà la subvenció i haurà de reintegrar la totalitat de la subvenció rebuda, més els interessos de demora corresponents.

Termini:

El tràmit per demanar l’ajut s’obrirà dilluns 15 de febrer, i es podrà fer fins al dia 22 de febrer de 2021.

Ajuts extraordinaris per a autònoms

Beneficiaris:

Professionals autònoms que exerceixin una activitat econòmica com a persona física a títol individual, societaris, socis cooperativistes, amb negocis de, com a màxim, 6 treballadors (titulars inclosos).

Requisits:

  • Tenir el domicili fiscal en un municipi de Catalunya. 
  • Estar donat d’alta abans de l’1 de gener de 2021 i mantenir l’alta de forma ininterrompuda com a mínim, fins al 28 de febrer de 2021.
  • Base imposable de l’IRPF de l’exercici fiscal 2019  ser igual o inferior a 35.000 euros. 
  • El rendiment net de l’activitat durant tot el 2020 inferior o igual a 17.500 euros. 
  • En cas d’haver iniciat l’activitat dins el 2020, l’import del rendiment net de l’activitat no pot superar el resultat de multiplicar el número de dies d’alta com a persona treballadora autònoma durant l’any 2020 per 47,95 euros.
  • Complir  els requisits previstos a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 
  • Incompatible amb Garantia Juvenil per a l’any 2020.

Termini:

Des de les 9 del matí del 19 de febrer fins al 26 de febrer a les 3 de la tarda.

IMPORTANT: cal fer nova sol·licitud d’aquest ajut encara que l’autònom ja estigués inscrit a l’anterior ajut de 2.000 euros, ja que es tracta de línies diferents i complementàries.

Per qualsevol dubte o qüestió, estem ala vostra disposisció.

Carme Mejías

Carmen Comptabilitat Sabadell

Nous ajuts per autònoms fins el 31 de maig

S’acaba de publicar al BOE el Reial Decret Llei 2/2021 de reforç i consolidació de mesures socials en defensa de l’ocupació. Entre d’altres, en el mateix s’etableixen els nous ajuts per a autònoms.

Prestació extraordinària de cessament d’activitat en cas de suspensió temporal d’activitat per resolució de l’autoritat competent per COVID-19

Els requisits per accedit a l’ajut són:

  • Estar d’alta com a autònom abans de l’1 de gener de 2021.
  • Estar al corrent de pagament amb la SS

La quantia de l’ajut és el 50% de la base mínima de cotització.

La prestació es cobrarà mentre duri la mesura de suspensió de l’activitat. També s’exonerarà a l’autònom del pagament de la quota d’autònoms fins a l’últim dia del mes en que es prolongui la mesura.

L’ajut, com fins ara, es tramitarà a través de la Mútua i també és extensiu a persones autònomes de cooperatives.

El reconeixement de la prestació regulada en aquest article s’ha de sol·licitar dins dels primers vint-i-un dies naturals següents a l’entrada en vigor de l’acord o resolució de tancament d’activitat.

En el cas que la sol·licitud es presenti fora de termini establert, el dret a la prestació s’iniciarà el dia de la sol·licitud. No obstant això, el treballador quedarà exempt de l’obligació de cotitzar des del primer dia del mes en què l’autoritat governativa hagi determinat la prohibició de l’activitat, si bé en aquest cas el període anterior a la data de sol·licitud no s’entendrà com a cotitzat , no assumint la cotització les entitats que cobreixin les respectives prestacions.

Dret a la prestació de cessament d’activitat compatible amb el treball per compte propi.

A partir de l’1 de febrer de 2021 els autònoms podran sol·licitar la prestació per cessament d’activitat a la que tenen dret segons l’article 327 de la Llei General de Seguretat Social.

Continue reading “Nous ajuts per autònoms fins el 31 de maig”

Pròrroga dels ERTO fins al 31 de maig

S’acaba de publicar al BOE el Reial Decret Llei 2/2021 de reforç i consolidació de mesures socials en defensa de l’ocupació. Entre d’altres, en el mateix es prorroguen els ERTO des de l’1 de febrer fins al 31 de maig, en condicions similars a les existents fins ara

El nou Reial decret llei contempla la pròrroga de tots els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) basats en causes relacionades amb la COVID 19.

Dins d’aquests ERTO, es reconeixen novament exoneracions a les empreses que pertanyin als sectors més perjudicats per la pandèmia.

Nous ERTO

Aquelles empreses que es vegin afectades per restriccions que impedeixin o limitin la seva activitat podran sol·licitar a l’autoritat laboral un ERTO de limitacions o impediment en idèntics termes de tramitació i requisits que existia en la normativa anterior.

Els ERTO Covid basats en causes econòmiques, tècniques, Organitzatives i de Producció (ETOP) es podran seguir beneficiant tant de la simplificació de tràmits que preveu l’article 23 de Reial decret llei 8/2020 com de la possibilitat, inexistent en la seva regulació ordinària , de tramitar una pròrroga simplement presentant davant l’autoritat laboral un acord en aquest sentit amb la representació unitària o sindical.

Simplificació de tràmits

Les empreses que siguin titulars d’un ERTO per impediment o limitació, autoritzat abans o durant la vigència d’aquesta norma, no hauran de sol·licitar i tramitar un nou expedient davant l’autoritat laboral per passar d’un a un altre per accedir a les exoneracions derivades d’una modulació de les restriccions sanitàries que els facin situar-se en impediment d’activitat des d’una limitació a aquesta, o viceversa.

Continue reading “Pròrroga dels ERTO fins al 31 de maig”

Mesures tributàries incloses en els Pressupostos Generals de l’Estat

Seguidament us fem un resum de les novetats tributàries més rellevants introduïdes a través dels Pressupostos Generals de l’Estat (LLei 11/2020) i que han entrat en vigor aquest 1 de gener de 2021.

IRPF

S’afegeix un tram estatal de la base imposable general a partir dels 300.000 euros fins al 24,50%

S’afegeix un tram a la base imposable de l’estalvi que, a partir dels 200.000 euros, queda en el 26%

Les aportacions a pla de pensions, que podien fer-se fins als 8.000 euros anuals, ara només podran ser de 2.000 euros anuals.

Es prorroguen, un any més, els límits per a l’aplicació dels mòduls (estimació obejctiva).

IMPOST SOBRE SOCIETATS

Limitació de l’exempció sobre dividends i rendes positives derivades de la transmissió de valors representatius dels fons propis d’entitats residents i no residents en territori espanyol.

Continue reading “Mesures tributàries incloses en els Pressupostos Generals de l’Estat”

Importants novetats tributàries RDL 35/2020

En el B.O.E. de data 23 de Desembre de 2020 (RDL 35/2020 de medidas urgentes de apoyo al sector turístico, la hostelería y el comercio y en materia tributaria) s’introdueixen importants canvis en matèria tributària, així com de bonificació de cotitzacions i sobre arrendaments de negoci.

Aquí us en fem un resum:

Flexibilitat en l’ajornament d’impostos

Es podran ajornar els impostos a presentar entre l’1 d’abril i el 30 d’abril de 2021 per part de pimes i autònoms amb un volum de facturació inferior a 6.010.121,04 eurosel 2020. Les característiques de l’ajornament seran:

a) Termini de pagament de 6 mesos

b) Sense interessos els 3 primers mesos

Important: es podran ajornar també les retencions i els pagaments a compte de l’IS.

Rebaixa dels rendiments estimats de mòduls

Els contribuents que tributin per estimació objectiva (mòduls) veuran disminuïts els seus rendiments estimats de l’exercici 2020 tant a nivell de IVA com de IRPF.

Els percentatge de reducció van del 20% al 35% en funció de cada activitat econòmica.

No es computaran tampoc com a dies d’activitat aquells contribuents que en el segon estat d’alarma hagin vist suspesa la seva activitat.

També s’aprova que els contribuents que decideixin sortir-se d’estimació objectiva i passar a tributar per estimació directa durant el 2021, podran tornar excepcionalment a estimació objectiva durant l’exercici 2022.

També s’estableix un termini addicional per poder renunciar al règim d’estimació objectiva.

Canvi en la deducció per morositat en Impost Societats

Les pèrdues per deteriorament de crèdits per possibles insolvències que, com a norma general, s’estableix en 6 mesos d’incompliment per a poder deduir-la a l’Impost sobre Societats, passa a ser de només 3 mesos en els exercicis 2020 i 2021. També inclou els impagaments de lloguers.

Mesures extraordinàries dirigides a arrendaments de locals de negocis

Cas 1: Quan l’arrendador és un gran tenidor

1. En absència d’un acord entre les parts per a la reducció temporal de la renda o una moratòria en el pagament de la mateixa, la persona física o jurídica arrendatària d’un contracte d’arrendament de local de negoci podrà abans del 31 de gener de 2021 sol·licitar de la persona arrendadora, quan aquesta sigui una empresa o entitat pública, o un gran tenidor, una de les següents alternatives:

a) Una reducció del 50% de la renda durant el temps que duri l’estat d’alarma declarat pel Reial Decret 926/2020, de 25 d’octubre.

b) Una moratòria en el pagament de la renda que s’aplicarà durant el període de temps que duri l’estat d’alarma i les seves pròrrogues.

2. En els casos en què en el contracte d’arrendament estigui previst el pagament, a més de la renda y d’altres despeses derivades de serveis de manteniment o d’un altre tipus, i dels quals l’arrendatari es beneficia, aquestes despeses comunes quedaran excloses de les mesures previstes en l’apartat anterior.

Continue reading “Importants novetats tributàries RDL 35/2020”

Inscripció prèvia necessària per accedir als ajuts de la Generalitat

registre previ ajuts autonoms

Arran del desgavell que hi ha hagut en el sistema d’atorgament d’ajuts a autònoms per part de la Generalitat de Catalunya, aquesta setmana s’ha decidit implantar un sistema de registre previ. Aquí us n’expliquem tots els detalls:

Inscripció prèvia obligatòria

La presentació del formulari d’inscripció prèvia és condició necessària per a poder percebre l’ajut extraordinari, sempre que es compleixen els requisits que es fixin per a la seva concessió tant en les bases reguladores com en les convocatòries.

L’ordre en que l’autònom s’inscrigui en aquest registre no té rellevància a l’hora de concedir o no cada ajut.

Una vegada publicades les convocatòries dels ajuts extraordinaris i sense cap altre tràmit per part la persona interessada, la presentació del formulari d’inscripció prèvia, omplert amb les dades requerides, produeix els efectes de sol·licitud de l’ajut.

El dret de la persona interessada a percebre l’ajut no neix fins al moment que es dicti la resolució d’atorgament corresponent.

Qui es pot inscriure?

Continue reading “Inscripció prèvia necessària per accedir als ajuts de la Generalitat”

Mesures de recolzament empresarial RDL 34/2020

L’Estat ha aprovat un important reial decret en el qual hi ha diverses mesures que ajuden pimes i autònoms. Les més importants a destacar són les següents:

Extensió dels terminis de venciment i carència dels ICO

El venciment dels ICO concedits arran de la pandèmia s’estendrà per un període addicional màxim de tres anys, amb un venciment màxim de vuit anys des de la data de formalització de l’operació.

L’ampliació de venciment no es farà automàticament, sinó que cal sol·licitar-lo a l’entitat financera.

Els requisits per a poder gaudir de l’extensió són els següents:

  • Sol·licitud per part de l’empresa o autònom a bans del 15 de maig de 2021.
  • Que l’operació de finançament avalat no estigui en mora (impagada més de 90
    dies), ni tampoc ho estigui cap dels finançaments restants atorgades per l’entitat a el mateix client.
  • Que el deutor no figuri en situació de morositat en la consulta als fitxers de la Central d’Informació de Riscos del Banc d’Espanya (CIRBE) en la data de formalització de l’extensió.
  •  Que l’entitat financera no hagi comunicat a l’entitat concedent de l’aval cap  impagament de l’operació avalada amb el deutor a la data de la  formalització de l’extensió.
  • Que el deutor no estigui subjecte a un procediment concursal.

L’entitat financera té un termini de resposta de 30 dies per aprovar Continue reading “Mesures de recolzament empresarial RDL 34/2020”

Modificacions contractuals a arrendaments de locals per covid-19

Rebaixes lloguer Generalitat

La Generalitat acaba de publicar al DOGC els detalls de la mesura que va anunciar dimarts sobre la possibilitat de forçar modificacions contractuals en arrendaments de locals. Aquí us resumim les característiques del Decret LLei 34/2020 de mesures urgents de suport a l’activitat econòmica desenvolupada en locals de negoci arrendats.

Volem destacar que es tracta d’una mesura que no només és per a bars i restaurants, sinó que s’aplica a qualsevol activitat econòmica (industrial o comercial) que es vegi suspesa o restringida per l’autoritat competent en motiu per la pandèmia. És, per tant, una bona notícia per a molts arrendataris.

Modificacions de les condicions contractuals de mutu acord

Si, com a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19, l’autoritat competent decreta mesures de suspensió del desenvolupament de l’activitat o de restricció de l’aprofitament material de béns immobles arrendats per a
la realització d’activitats industrials i comercials, en els contractes subscrits a partir de l’1 de gener de 1995 la part arrendatària podrà requerir de la part arrendadora, per burofax o d’una altra manera fefaent, una modificació raonable i equitativa de les condicions del contracte, amb la finalitat de restablir l’equilibri de les prestacions i d’acord amb les exigències de la bona fe i de l’honradesa en els tractes.

Què succeeix si no hi ha acord entre arrendatari i arrendador?

En el cas que, enviat el burofax, les parts no arribin a un acord durant el termini d’un mes, succeirà el següent: Continue reading “Modificacions contractuals a arrendaments de locals per covid-19”